ادمان وب

  • ۰
  • ۰

اشتباهات در روانکاری بلبرینگ ها

روانکاری بیرینگ ها برای حفظ عملکرد و افزایش طول عمر اجزای غلتنده بسیار حیاتی است. روانکاری کمک می کند تا قطعات متحرک نسبت به یکدیگر ، مانند غلتک ها و مسیر چرخش یا ساچمه ها جدا شود تا از ساییدگی و اصطکاک جلوگیری کند. گرچه اغلب به عنوان یک فرآیند کمکی کثیف و ناخوشایند مشاهده می شود که از دوره صنعتی برای برخی دنبال می شود ، اما روغن کاری بیرینگ ها در واقع یک فناوری مهم است که می تواند فرایندهای تولید شما را در تاسیسات شما ایجاد کند یا از بین ببرد. در حقیقت ، عدم روغن کاری مناسب بیرینگ ها معمولا به عنوان یکی از مهمترین و رایج ترین اشتباهات در روانکاری بلبرینگ ها بوده و دلایل خرابی آن ها در نظر گرفته می شود. روانکاری بیرینگ ها برای عملکرد بهتر بیرینگ ها ، عملکردهای مختلفی را در اختیار شما قرار می دهد :

  • محافظت از سطوح در برابر خوردگی
  • آب بندی در برابر آلاینده ها
  • ایجاد مانع بین تماس های غلتشی و سطوح لغزنده
  • ارائه انتقال گرما

سایر مقالات مرتبط با روانکاری بلبرینگ ها

قبل از آشنایی با اشتباهات رایج در روانکاری بلبرینگ ها ، باید با انواع متدهای روغن کاری بیرینگ ها بیشتر آشنا شوید :

انواع مختلف روان کننده ها

دو نوع روان کننده در بازار وجود دارد : روغن و گریس. انتخاب روان کننده مناسب برای کاربرد شما به عوامل محدودی بستگی دارد و این شامل نوع ماشین ، نوع بیرینگ ، اندازه ، دما ، شرایط بار ، دامنه سرعت ، شرایط کار ( مانند لرزش و جهت افقی / عمودی شافت ) و محیط خارجی هستند. در بیشتر موارد بهترین مکان برای شروع انتخاب روان کننده مناسب ، پیروی از توصیه های سازنده بلبرینگ است. با این حال ، دستورالعمل های دیگری نیز وجود دارد که باید هنگام انتخاب راهنمای صحیح برای کار دنبال کنید. به عنوان یک قاعده کلی ، هنگام استفاده از حداقل مقدار روان کننده با بدنه ای که باعث حفظ سطوح بیرینگ می شود ، بیرینگ ها با سردترین و کمترین اصطکاک کار می کنند.

یک مثال خوب برای این روش ” روش پاشش ” است ، جایی که روغن با فتیله یا غوطه وری توزیع می شود. اغلب از یک روان کننده سنگین تر در سه حالت منحصر به فرد استفاده می شود :

  1. این توسط شرایط عملیاتی مورد نیاز است
  2. این به طور خاص در برنامه فراخوانی شده است
  3. بار برای روان کننده فعلی خیلی سنگین است

روانکاری با روغن

روانکاری با روغن به طور کلی برای کاربردهای با سرعت بالا یا دمای بالا که نیاز به انتقال گرما به دور از سطح بیرینگ کار دارند ، استفاده می شود. روغن ها یا از روغن معدنی طبیعی ( با افزودنی هایی که از اکسیداسیون و زنگ زدگی جلوگیری می کنند ) یا روغن مصنوعی تشکیل شده اند. چهار نوع روغن معمولا مورد استفاده شامل روغن های نفتی ، دیسترها ، سیلیکون ها و فلوروکربن ها است.

روانکاری با گریس

در حالی که برخی از کاربردهای بلبرینگ از روغن به عنوان روان کننده استفاده می کنند ، گریس روان کننده انتخابی 80 تا 90 درصد بلبرینگ ها است. گریس بهتر از روغن به سطوح بیرینگ می چسبد ، طول عمر بیشتری دارد و احتمال کم شدن یا بیرون ریختن قطعات چرخان وجود دارد. همچنین می توان آن را از قبل روغن کاری کرد ، این امر نیاز به سیستم روغن کاری خارجی را از بین می برد و به معنای نگهداری کمتر در آینده است. روان کننده های چربی از سه جز تشکیل شده اند : مواد افزودنی ( معمولا بازدارنده های زنگ زدگی ) ، یک روغن پایه و یک ماده غلیظ کننده. هنگامی که در حال انتخاب یک روغن روانکار هستید ، توجه به این نکته مهم است که ویسکوزیته روغن پایه ( که به آن ” ویسکوزیته روغن پایه ” گفته می شود ) نحوه ایجاد غشای روانکاری را تعیین می کند.

لازم به یادآوری است که صرف نظر از نوع روانکاری که انتخاب کرده اید ، به مرور زمان خاصیت روانکاری خود را از دست می دهد و در صورت عدم نگهداری صحیح با کمک یک سرویس روانکاری باتجربه ، در نهایت منجر به خرابی بلبرینگ می شود.

اشتباهات رایج در روانکاری بلبرینگ ها

اشتباهات روانکاری بلبرینگ ها می تواند گسترده باشد. عوارض جانبی رایج روغن کاری نادرست شامل گرم شدن بیش از حد یا ساییدگی بیش از حد آن است که می تواند منجر به خرابی بیرینگ شود و این می تواند منجر به خرابی غیرمنتظره و از دست دادن درآمد در مرکز شما شود. بیایید بپذیریم که هیچ کس نمی خواهد با این مسئله کنار بیاید. چه عواملی باعث از بین رفتن عمر مفید ماشین آلات می شود ؟ طبق یک مطالعه MIT ، حدود 50 درصد از دست دادن سودمندی ماشین آلات به دلیل فرسودگی مکانیکی است و 20 درصد دیگر نتیجه خوردگی قطعات ماشین است. روانکاری اگر به درستی انجام شود ، می تواند تا حد زیادی در کاهش فرسودگی و فرسایش موثر باشد ودر نتیجه طول عمر و قابلیت اطمینان دستگاه را افزایش می دهد. برای دستیابی به روغن کاری مناسب ، باید از اشتباهات رایج روغن گیری مانند موارد زیر جلوگیری کنید. بنابراین چگونه می توانید اطمینان حاصل کنید که این اتفاق در مرکز شما رخ نمی دهد ؟ در ادامه قصد داریم شما را با رایج ترین اشتباهات در روانکاری بلبرینگ ها آشنا کنیم :

اشتباه اول : روغن کاری کم و یا بیش از حد

افزودن چربی زیاد یا خیلی کم یکی از رایج ترین اشتباهاتی است که در صنعت بلبرینگ ها رخ می دهد. چربی زیادی جمع شده و در نهایت باعث افزایش اصطکاک و فشار می شود و این باعث گرمای بیش از حد می شود. چربی کم نیز همان اثر کوتاه کننده عمر را در بلبرینگ ها دارد. چگونه می توانید تعیین کنید که مقدار مناسبی روغن اضافه کرده اید ؟ ابتدا سطح اصطکاک بیرینگ با فراوا درمانی بررسی شده و هر باز مقدار کمی روغن اضافه می شود. شما می خواهید به بلبرینگ گوش دهید و سعی کنید میزان اصطکاک را اندازه گیری کنید زیرا گریس شروع به جریان دادن به بلبرینگ می کند. توجه داشته باشید که سطح دسیبل به حداقل مقدار رسیده و تثبیت می شود ، تک شات اضافه می شود و اگر سطح دسی بل حتی اندکی افزایش می یابد ، می توانید متوقف شوید زیرا کار شما تمام شده است.

دومین اشتباه رایج در روانکاری بلبرینگ ها : روانکاری طبق برنامه

در حالی که روغن کاری بیرینگ یک بار در هفته یا هر ماه یک کار عملی به نظر می رسد ، اما در واقع بیشتر از فایده به بلبرینگ شما آسیب می رساند. به یک دلیل – برای جلوگیری و کاهش اصطکاک – در بلبرینگ ها به گریس نیاز است. اگر روان کننده وظیفه خود را به خوبی انجام می دهد ، نیازی به ادامه تغییر آن یا افزودن موارد دیگر نیست. به نقل از Maint World :

می توانید به جای روغن کاری مجدد بیرینگ ، با پیگیری مداوم سطح اصطکاک را کنترل ، اندازه گیری و بررسی کنید. بنابراین می توانید دقیقا بفهمید که زمان مناسب روغن گیری کی است.


سومین اشتباهات رایج در روانکاری بلبرینگ ها : استفاده از روانکار بی کیفیت

فکر نکنید که انتخاب روان کننده با توصیه های تولید کنندگان اصلی ( OEM ) آغاز و پایان می یابد. عوامل متعددی می توانند بر مناسب بودن روان کننده برای یک کار خاص تاثیر بگذارند. به عنوان مثال ، باید موارد زیر را در نظر بگیرید :

  • تجهیزات : چگونه طراحی می شود ؟ از چه موادی ساخته شده است ؟ طراحی برای انتخاب ویسکوزیته ( چسبندگی ) بسیار مهم است ، زیرا شما باید اطمینان حاصل کنید که روان کننده به موقع به تمام نقاط روغن کاری رفته و همچنین مقاومت غشای کافی را برای جدا کردن قطعات متحرک فراهم می کند. مواد مهم هستند ، زیرا برخی از روان کننده ها یا مواد افزودنی ممکن است با برخی فلزات یا سایر مواد مورد استفاده در ساخت تجهیزات سازگاری داشته باشند.
  • شرایط کارکرد : تجهیزات شما چه نوع بار ، سرعت و دمای عملیاتی را تجربه می کنند؟ گاهی اوقات ، نیازهای عملیاتی تجهیزات واقعی شما ممکن است خارج از محدوده ای باشد که توصیه های OEM بر اساس آن تنظیم شده است. در این صورت ، به احتمال زیاد به مایعات دیگری نیاز دارید که برای خواسته های خاص سیستم شما طراحی شده باشد.
  • محیط کار : آیا از تجهیزات در محیط مرطوب / مرطوب یا خشک استفاده می شود ؟ آیا محل گرد و غبار دارد یا کثیف است ؟ مقاومت یک مایعات در برابر آلودگی هایی مانند آب و گرد و غبار / خاک بر عملکرد آن تاثیر می گذارد. برخی از ذخایر پایه و مواد افزودنی در محیط های خاص بهتر از بقیه کار می کنند.

منبع : روانکاری بیرینگ ها و اشتباهات رایج در روانکاری بلبرینگ ها

  • ۰۰/۰۳/۱۷
  • احمد دهستانی

بلبرینگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی