ادمان وب

  • ۰
  • ۰

علاوه بر گشتاور بار ، گشتاور شتاب ، سرعت و اینرسی بار ، نادیده گرفتن برخی از پارامترهای اندازه در طول فرآیند اندازه گیری موتور می تواند به معنای واقعی کلمه دستگاه شما را آماده کار و یا خراب کند. مشخصات عملکرد یک موتور با مشخصات گشتاور و سرعت آن توصیف می شود. مقاومت ساختاری موتور با مشخصات بار شعاعی و بار محوری آن توصیف می شود. مشخصات گشتاور و سرعت موتور نشان می دهد که آیا موتور می تواند وظیفه ای را به درستی انجام دهد یا خیر! مشخصات بار شعاعی و بار محوری موتور نشانگر مدت زمانی است که موتور می تواند وظیفه خود را انجام دهد.

ساختار داخلی موتور AC و دنده آن را در زیر نشان داده ایم. بار محوری و بار شعاعی یکسان در مورد انواع موتورها اعمال می شود.

ساختار داخلی و دنده موتور AC

ساختار داخلی دنده موتور AC

بیایید از داخل به بیرون شروع کنیم. تنها عنصر چرخاننده موتور مجموعه روتور (4) و شفت (5) است که توسط دو بلبرینگ (6) در هر دو طرف پشتیبانی می شوند. خارج از روتور و توسط یک شکاف هوای بسیار نازک از هم جدا شده استاتور وجود دارد (2). براکت فلنج (1) و قاب موتور (3) ساختار خارجی را کامل می کنند. کل مجموعه از تمام نیروهای ساکن و دینامیکی درون موتور با بار نامی آن پشتیبانی می کند.

بیرینگ شفت خروجی در چرخ دنده معموللا از بیرینگ شفت خروجی در موتور بزرگتر است ، زیرا بار شفت چرخ دنده بسیار بیشتر از بار شفت موتور خواهد بود. تصاویر زیر تصویری از نیروهای شعاعی ( بار بیش از حد ) و بار محوری را نشان می دهد که بر روی شفت موتور و چرخ دنده عمل می کنند.

  • نیروهای شعاعی ( بار بیش از حد ) و بار محوری (01)

  • نیروهای شعاعی ( بار بیش از حد ) و بار محوری

بار شعاعی چیست ؟

بار شعاعی به عنوان حداکثر نیرویی است که می تواند در جهت شعاعی به شفت وارد شود ( هر جهت عمود بر محور شافت موتور ). بار شعاعی به دلیل چگونگی ” آویزان شدن ” بار از شافت ، ” بار بیش از حد ” نیز نامیده می شود. بارهای شعاعی با فاصله بین نقطه نصب بار بیش از حد تا بیرینگ پشتیبانی می شود.

بار محوری چیست ؟

بار محوری به عنوان حداکثر نیرویی است که می تواند در جهت محوری به شفت وارد شود ( در همان محور محور شفت موتور یا به موازات آن ). از بار محوری به عنوان ” بار رانشی ” نیز یاد می شود ، زیرا نیروی رانش و بار رانش نیروهایی هستند که دقیقا بر محور مشابه عمل می کنند. یک بار محوری معمول حدود نیمی از وزن موتور است ، اگرچه این در طول سال ها افزایش یافته است. این نیروها می توانند در هر جهتی عمل کنند. به عنوان مثال ، اگر یک موتور دارای مشخصات بار محوری 100 N است ، بدین معنا است که موتور می تواند یک بار 100 N را از شفت خود آویزان کند ( اگر شافت رو به پایین باشد ) ، یا یک بار را بر روی شفت خود پشتیبانی می کند ( اگر شافت رو به جلو باشد بالا ). 100 N ( نیوتن ) معادل حدود 10 کیلوگرم است.

حتما مطالعه کنید : آشنایی با انواع بار بلبرینگ

مشخصات بار شعاعی و بار محوری به مقاومت یا استحکام مکانیکی بلبرینگ ها ، شافت و مونتاژ قفسه مربوط می شود. بیش از این مشخصات ممکن است منجر به آسیب رساندن به بلبرینگ ها شود ، مانند پوسته پوسته شدن از مسیر غلتش و اجزای غلتنده یا شکستن شفت خروجی. به عنوان مثال ، اگر از بار شعاعی مجاز فراتر رود ، ممکن است شافت شروع به خم شدن و در نهایت شکستن کند. اگر از بار محوری مجاز بیشتر شود ، موتور یا تحمل چرخ دنده ممکن است عیب پیدا کرده و در نهایت خراب شود. در هر صورت ، موتور متوقف می شود و یا طول عمر آن کاهش یابد. نزدیکترین عنصر پشتیبانی به بار معمولا اولین جز شکسته است.

بار شعاعی و بار محوری استاتیک و پویا چیست ؟

مشابه بارهای خمشی پویا و استاتیک ، یک بار شعاعی یا یک بار محوری نیز دارای هر دو جز پویا و ایستا هستند. از جدول بالا برای تعیین هر دو استفاده شده است. به عنوان مثال ، یک بار شعاعی ثابت شامل وزن قرقره و کشش تسمه در حالت استراحت است. یک بار شعاعی پویا ، که نیاز به محاسبه دارد ، شامل نیروهایی از همان وزن قرقره و کشش تسمه در حین حرکت است. اگر شافت موتور در جهت عمودی قرار داشته باشد ، بار محوری ساکن ، وزن قرقره خواهد بود. یک بار محوری پویا کمتر از بار محوری استاتیک است ، بنابراین معمولا فقط بار محوری استاتیک در نظر گرفته می شود. اطمینان حاصل کنید که مقادیر زیر مقادیر منتشر شده در نمودار هستند.

برای اطمینان از کنترل مناسب بارهای شعاعی و بارهای محوری ، از صحت این شرایط اطمینان حاصل کنید :

  • بار شعاعی ساکن زیر مقدار نمودار است
  • بار شعاعی پویا زیر مقدار نمودار است
  • بار محوری استاتیک زیر مقدار نمودار است

معادله بارهای شعاعی پویا چیست

برای بارهای شعاعی ، یک جز اضافی از بار شعاعی ” دینامیک ” وجود دارد که همان بار شعاعی هنگام حرکت است. همچنین اطمینان حاصل کنید که مقدار محاسبه شده زیر مقدار موجود در نمودار است ( به بالا مراجعه کنید ). هنگامی که از قرقره ، تسمه ، چرخ دنده ، زنجیر و … به عنوان مکانیزم انتقال استفاده می شود ، بار شعاعی دینامیکی با معادله زیر محاسبه می شود :

W = T/y

با نوار نقاله تسمه ، گشتاور موتور نیروی محرکه تولید کار را فراهم می کند. این به صورت T نشان داده می شود که مقدار گشتاور در N · m است. اگر y ( شعاع موثر بر حسب متر ) را شعاع قرقره در نظر بگیریم ، می توانیم بار شعاعی یا W ( مقدار کار ) را محاسبه کنیم. با در نظر گرفتن ضریب بار و ضریب سرویس ، معادله واقعی کمی پیچیده تر است.

معادله بارهای شعاعی پویا

فاکتورهای دیگری مانند روش محرک و نوع بار برای بار شعاعی باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال ، هنگام استفاده از روش محرک تسمه تخت ، مقدار بار شعاعی افزایش می یابد. در مورد فاکتور سرویس ، که مربوط به شرایط کار است ، عواملی مانند شروع و توقف مکرر بار و همچنین تغییر جهت چرخش می توانند بار شعاعی را تحت تاثیر قرار دهند.

هنگام در نظر گرفتن بار ، تمایزی بین آن ها ایجاد می شود :

  • مسیر بار
    • بار شعاعی
    • بار محوری
    • ترکیب بار شعاعی و بار محوری
  • نوع بار
    • بار دینامیکی ، یعنی حرکت تحمل نسبی در بیرینگ بارگیری شده وجود دارد
    • بار استاتیک ، یعنی هیچ تحرک نسبی در بیرینگ بارگیری شده وجود ندارد
  • شرایط بار
    • بار ثابت یعنی جهتی که بار اعمال می شود تغییر نمی کند و همان قسمت بیرینگ ( منطقه بارگذاری شده ) همیشه تحت بار قرار می گیرد
    • بار متناوب یعنی تغییر جهت بار به گونه ای که مناطق در موقعیت های مخالف بیرینگ به طور متناوب بارگیری و تخلیه شوند

بار شعاعی هر باری است که در زاویه سمت راست محور بیرینگ و بار محوری ( رانشی ) هر بار در امتداد محور بیرینگ عمل می کند. بارهای ترکیبی از اجزای بار شعاعی و محوری ساخته شده اند. بارهای جهت ثابت بارهایی هستند که جهتی که در آن بار اعمال می شود تغییر نمی کند ، یعنی همان قسمت بیرینگ ( منطقه بارگذاری شده ) همیشه تحت بار قرار می گیرد. بارهای متناوب جهت را تغییر می دهند تا مناطق بارگیری شده در موقعیت های مخالف بیرینگ به طور مداوم بارگیری و تخلیه شوند. وقتی حرکت لغزشی در بیرینگ بارگیری انجام می شود ، یک بار پویا است. این باعث سایش در بیرینگ می شود. یک بلبرینگ به صورت ایستا بارگیری می شود ،زمانی که هیچ تحرکی در یاتاقان اتفاق نمی افتد ، حتی اگر بار از نظر اندازه و / یا جهت ثابت نباشد.

منبع : تفاوت بار شعاعی و بار محوری چیست ؟

  • ۰۰/۰۴/۲۶
  • احمد دهستانی

بلبرینگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی